Jag har bestämt mig för att göra ett nytt försök med bloggen. Men det kanske blir kortvarigt och sedan dags för namnbyte. Jag tänkte försöka hålla den lite mera jobbrelaterad. Skolutveckling och teknikutveckling med en personlig touch kanske?? Ska träna ett tag här så får vi se.
Idag var en dag då mina prylar behagade konstra lite. På rektorsgruppens möte hängde sig min lilla fina bärbara två gånger (fin är det och liten är den men den närmar sig 5 år så vad kan man begära...). Men efter omstarter så lyckades jag göra det jag tänkt mig; projicera några uttrag ur Lgr 11 och Skollag 2011 om rektors ansvar och systematiskt kvalitetsarbete bland annat.
Det är ju ett intressant läge i förskola och skola nu när lagen inte längre tvingar kommunerna att skriva skolplaner och kvalitetsredovisningar. Möjligheten finns att bygga upp ett systematiskt kvalitetsarbete som verkligen fungerar ut i alla led. Vilket det inte gör nu, i alla fall inte där jag jobbar.
Rektorerna vill lägga en cykel på 15 år. Jag tar mig för pannan och tänker på att i vår organisation är det nästan ingen som ens kommer ihåg vad vi bestämde för ett halvår sedan. Vem ska då hålla ordning på en cykel på 15 år?? Nej, men helt rätt att fokusera på några saker i taget tror jag. Samtidigt som några andra måste hänga med hela tiden.
Sedan hoppas jag också att alla förstår vikten av att det som ska leda till verklig förändring ute i barngrupper och klassrum måste förankras genom att personalen själva (och helst också barn, elever och vårdnadshavare) är med från början. Jag tycker att vi har nog med bevis på att det som är toppstyrt inte fungerar, eller i alla fall tar för lång tid innan det fungerar. Att bara införa internkontroll som är styrd uppifrån tror jag är förödande. Balansen är supervikigt!
Några funderingar som föddes på dagens rektorsträff. Sedan kan jag inte låta bli att lägga till att det var roligt att höra några rektorer lägga fram det förslag jag hade för ett år sedan. Som om de kom på det själva nu i stunden.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar