Många kommuner och andra skolhuvudmän tänker att det räcker om eleverna får varsin dator att använda i skolarbetet någon gång i årskurs sex eller sju. Det vill säga i 13-årsåldern. Jag hörde något intressant från lärare i Sandvikens kommun häromdagen. När eleverna får en dator i just den åldern blir den inte bara ett verktyg i skolarbetet utan också ett utmärkt vapen i kampen mot vuxenvärlden. Att göra uppror mot vuxenvärlden med hjälp av datorn betyder förstås att man inte arbetar med skoluppgifter utan hänger på olika sociala siter och spelar spel, på lektionstid. Lärarna i Sandviken och forskarna vid Högskolan Dalarna som följer utvecklingen menar därför att en dator till varje elev behöver komma in mycket tidigare. Intressant tycker jag som nästan var övertygad om att det skulle räcka med en surfplatta ända upp till årskurs tre - fyra. Ytterligare ett viktigt argument som framkom för att ha dator tidigare var att när eleverna är i böjran av sin läs- och skrivinlärning kan alla ha nytta av ljudande tangenbord och spellRight och andra dylika verktyg. Då blir ingen utpekad och det är naturligt hela skoltiden att några fortsätter att använda det. En mycket viktig synpunkt!
Det ska också bli intressant att följa detta projekt i denna relativt lilla kommun av andra anledningar. 2012 kommer i stort sett alla att ha datorer. De har tre magistrander i sin lärarkår som skriver uppsatser om Nästa Generations Lärande och forskare vid Högskolan Dalarna följer utvecklingen vid en skola och dessutom pågår ett aktionsforskningsprojekt där. Detta gör att vi kommer att få riktigt bra kunskap om lärande med hjälp av digitala resurser. Förhoppningsvis följer flera kommuner efter detta goda exempel på att låta de egna lärarna forska i sin egen verksamhet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar