lördag 10 september 2011

Ojämlikt på datorfronten

Läste nyss att ett av de områden Sveriges elever möter den mest ojämlika skolan är tillgången på IKT-verktyg. Och i en annan blogg läste jag att datortillverkarna ser skolan som sin nästa stora marknad. I den skärningspunkten finns lärare och rektorer som själva inte alltid är så uppdaterade varken i tekniken eller pedagogiken. För ytterligare andra skribenter påpekar ofta att det blir en helt annan skola när varje elev (och förhoppningsvis lärare) har en egen dator. Har själv både bärbar dator och surfplatta och när jag sitter på en föreläsning så googlar jag genast det föreläsaren säger som jag finner extra intressant. Kanske missar jag en del av vad han/hon säger i fortsättningen då  - men jag får veta mer om det som intresserade mig. Är det någon som tror att våra elever skulle göra på annat sätt? När föreläsaren är riktigt engagaerad och intressant lyssnar jag däremot intensivt och använder på sin höjd mitt IKT-verktyg till att anteckna. En del lärare känner sig hotade av de här bilderna. Kanske för att det blir ett hot mot den egna positionen som den som vet och kan mest i klassrummet? Å andra sidan så kan man ju själv också lära sig mer? Tänk om en del av lärarens stora arbetsbörda kunda minskas genom att använda sig av IKT-verktyg? Jag tror att det är fullt möjligt på flera sätt men då får man inte vara rädd för att tänka nytt. Helt nytt ibland och ibland behålla det som fungerar bra och kanske lägga till lite nytt.

Och är det något som Sveriges lärarkår ska vara bra på, för elevernas skull, så är det att tänka nytt och inte gå på i gamla ullstumpor i de nedslitna hjulspåren ett helt yrkesliv. Den tiden är för alltid förbi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar